Ziggo gecertificeerd

Online chat

Klanten geven ons 8,9/10

Het beste beeld op je (Smart) TV!

info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Hoe krijg je het beste TV beeld uit je Ziggo aansluiting?

Storingsvrij genieten van The Voice of Holland, Eigen huis en tuin of Omroep Max. Vaak gaat het goed. Soms verdient de kabel TV installatie echter wat extra aandacht.

Voor een optimale ontvangst is het belangrijk dat het signaal de tv of mediabox goed bereikt. Stap voor stap nemen we de potentiele veroorzakers van de storing onder de loep.

 

Stap 1: Signaalbronnen en storingen uitsluiten

Heb je last van vervelende signaalproblemen zoals blokjes in beeld of foutmeldingen? Een oorzaak kan zijn dat het tv-signaal wordt verstoord door een stoorbron of door een storing in het netwerk van Ziggo.


Storingen in het netwerk van Ziggo

Er zijn verschillende oorzaken waardoor het tv-beeld verstoord kan raken. Soms zit de storing bij Ziggo. Ook kan het zijn dat er zich een of meerdere stoorbronnen in huis bevinden. Dit is eenvoudig te achterhalen. Controleer eerst of er een storing bekend is in jouw postcodegebied:

Storing checken: 

Controleer op storing bij Ziggo

Geen storing bekend bij Ziggo? Wellicht is er dan iets anders aan de hand.

 

Stoorbronnen in je woning uitsluiten

Wordt geen storing gemeld binnen het netwerk van Ziggo? Het is mogelijk dat het signaal wordt verstoord door een stoorzender. Dit zijn in de meeste gevallen apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten.

Veel voorkomende stoorbronnen zijn:

smartphones of tablets met 4G
draadloze lichtschakelaars
          
(bv. KlikAanKlikUit)
babyfoons
audiospeakers
DECT-telefoons
beveiligingscamera's

 

Heb je een of meerdere van deze apparaten in huis? Zet ze dan eens uit en controleer of het tv-signaal beter is. Is dit het geval? Houd deze apparaten dan voortaan op een paar meter van je televisie of wandcontactdoos.

 

4G signaal: Een onzichtbare stoorbron

Het is heel goed mogelijk dat de stoorbron zich niet in de woning bevindt, maar van buiten komt. Dit kan bijvoorbeeld 4G-straling, ook wel LTE genoemd, zijn en is een techniek voor snel mobiel internet.

De afgelopen jaren zijn steeds meer zendmasten geplaatst om de dekking van 4G in Nederland te vergroten. Hoe dichter je bij een 4G-zendmast woont, hoe sterker het signaal de woning binnenkomt.

Waarom stoort 4G-signaal op tv?
Elk signaal heeft een eigen uniek kenmerk: de frequentie. Dit geldt ook voor een tv-signaal. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben.

Met het tv-signaal en het 4G-signaal is dat anders. Deze frequenties lijken erg op elkaar en daardoor kan er storing ontstaan wanneer de twee signalen elkaar tegenkomen in huis. Dit is te herkennen aan:

Blokken en strepen op één of meerdere kanalen
Een foutmelding op één of meerdere kanalen
Geen beeld 


Wanneer je hier last van hebt, kan het zijn dat je televisiesignaal verstoord wordt door een 4G-signaal. Soms is een zendmast de boosdoener, maar het kan ook je smartphone zijn.

 

Wat is hier tegen te doen?

De oplossing is vrij eenvoudig. Dit is een kwestie van beide signalen van elkaar scheiden. Het tv-signaal in huis beschermen tegen 4G is een praktische oplossing. 

Dat doe je met afgeschermde kabels en splitters met een speciaal keurmerk. Deze zijn te herkennen aan het Ziggo geschikt en Kabel Keur logo. 

 

Aansluitkabels voor Ziggo Splitters voor Ziggo

Aansluitkabels Ziggo

Splitters Ziggo

1. Controleer de kabels
Controleer altijd eerst of de kabels die u nu gebruikt in orde zijn. Begin hiervoor bij het eerste punt waar het signaal het pand binnenkomt: de hoofdaansluiting. Voor goed tv-beeld moeten de kabels minimaal aan de volgende punten voldoen.

De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes.
Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
Gebruik bij voorkeur niet te lange kabels. Dan bedoelen we: langer dan 10 meter. Bij langere kabels is er meestal een versterker nodig.

Kom je een kabel tegen die niet aan deze punten voldoet? Noteer dit dan en ga verder met de volgende stap.

2. Controleer de connectors
Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de pluggen aan het einde van de kabel waarmee de kabel is aangesloten op de tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door het hele gebouw verstoren. Controle is dus van belang!
De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen. Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.

Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Vind je ergens een connector die afwijkt van de punten hierboven? Noteer dit dan en ga verder met de volgende stap.

3. Controleer de splitters
Wanneer je meerdere tv-aansluitingen in huis heeft, wordt het signaal waarschijnlijk ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Maak je gebruik van splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:
De splitter is volledig van metaal.
Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt.

Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.


4. Vervang verkeerde kabels en splitters
Heb je bij de vorige stappen een kabel, connector of splitter gevonden die niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op de tv. Het is dus belangrijk dat je deze vervangt. Gebruik hiervoor alleen materiaal met het Kabel Keur-logo. Dit logo geeft aan dat de kabels, connectors en splitters zijn goedgekeurd door onafhankelijke experts en daarmee geschikt voor je Ziggo producten. De juiste aansluitkabels en splitters vind je hier:

Aansluitkabels voor Ziggo Splitters voor Ziggo

Aansluitkabels Ziggo

Splitters Ziggo


Stap 2: Komt het signaal goed binnen?

De hoofdaansluiting controleren

De hoofdaansluiting is het punt waar de Ziggo kabel het pand binnenkomt. Vanaf de hoofdaansluiting wordt het tv-signaal verder verspreid, bijvoorbeeld richting de tv of mediabox. Door te controleren of het signaal op de hoofdaansluiting in orde is, weet je of de storing van buiten komt of ergens in huis wordt veroorzaakt. Een belangrijk startpunt dus!

1. Vind de hoofdaansluiting



De hoofdaansluiting herken je zo:

Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
Een groene kabel die de wandcontactdoos in gaat. Deze is alleen niet altijd zichtbaar.
Zit in de meterkast of in de kamer.


Tip! Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in de meterkast zit, is dit altijd de hoofdaansluiting!

 

2. Meet de afstand naar je tv of mediabox

Om het signaal op de hoofdaansluiting te testen, ga je zo een rechtstreekse verbinding maken met de tv of mediabox. Hiervoor heb je een (lange) coaxkabel nodig. Om goed voorbereid aan de slag te gaan, is het belangrijk om te weten hoeveel meter kabel je nodig hebt voor de test. 
 

3. Haal splitters of verdelers tijdelijk los

Waarschijnlijk zijn er op de hoofdaansluiting nu al kabels, splitters of misschien een versterker aangesloten. Trek of draai deze er voor de test vanaf. Er blijft dan alleen een witte wandcontactdoos over met 1 of 2 aansluitingen.

Retoursignaal
Naast een inkomend signaal is er ook een uitgaand signaal nodig. Daarmee kun je bijvoorbeeld On Demand een film of serie bestellen. Dat heet het retoursignaal. Sommige splitters, versterkers of wandcontactdozen laten geen retoursignaal door. Door deze splitters of verdelers even los te halen en rechtstreeks op de hoofdaansluiting te testen weten we of het retoursignaal goed is.



 

4. Sluit je tv of mediabox rechtstreeks aan

Trek een kabel direct vanaf de hoofdaansluiting naar de tv of mediabox. Gebruik hiervoor bij voorkeur een nieuwe coaxkabel met Ziggo Geschikt of Kabel Keur logo. Zo weet je zeker dat het niet aan de coaxkabel ligt. Zap nu naar een zender die slecht beeld geeft.

Is het probleem nu opgelost?
Dan is het signaal dat bij de hoofdaansluiting binnenkomt in orde en gaat het ergens anders in huis mis. Dit gaan we verder onderzoeken door de kabels en splitters te controleren.

Nog steeds signaalproblemen?
Dan komt het tv-signaal waarschijnlijk al verstoord binnen op de hoofdaansluiting. Neem in dat geval contact op met Ziggo. Zij zullen het probleem oplossen.


 

Stap 3: Kabels en aansluitingen controleren

Heb je een signaalprobleem, maar komt het signaal wel gewoon goed binnen op de hoofdaansluiting? Dan zit het probleem ergens in de kabels en splitters. Geen paniek, met een aantal eenvoudige checks kun je zo achterhalen waar het misgaat.

De kabelsnelweg in huis

We leveren je tv-signaal via een groot netwerk van kabels in de grond. Eenmaal aangekomen gaat het tv-signaal via coaxkabels in huis richting je tv. Bij meerdere televisies worden vaak splitters gebruikt. Voordat het signaal bij je tv komt maakt het dus vaak een flinke reis, waarbij onderweg wel eens wat mis kan gaan. Hierdoor kan het signaal verstoord raken en zie je slecht beeld op tv.

 

1. Controleer de kabels

Controleer altijd eerst of de kabels die je nu gebruikt in orde zijn. Begin hiervoor bij het eerste punt waar het signaal het pand binnenkomt: de hoofdaansluiting. Voor goed tv-beeld moeten je kabels minimaal aan de volgende punten voldoen.
De buitenkant van de kabel is heel en heeft geen scheurtjes of knikjes.
Er zit altijd een connector aan het eind en de kabel is nergens aan elkaar geknoopt of geplakt.
De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
Gebruik bij voorkeur niet te lange kabels. Dan bedoelen we: langer dan 10 meter. Dan kan er een versterker nodig zijn. 

Kom je een kabel tegen die niet aan deze punten voldoet? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.


2. Controleer de connectors

Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de pluggen aan het einde van de kabel waarmee je de kabel aansluit op je tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door het hele gebouw namelijk verstoren.
De connector hoort goed vast te zitten aan de kabel.
De connector is heel en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen. Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.

Loop alles na en druk voor de zekerheid alle kabels goed aan. Vind je ergens een connector die afwijkt van de punten hierboven? Noteer het dan voor jezelf en ga verder met de volgende stap.
 

3. Controleer de splitters

Als je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal waarschijnlijk ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Gebruik je splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:
De splitter is volledig van metaal.
Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt. Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.
 

4. Vervang verkeerde kabels en splitters

Heb je bij de vorige stappen een kabel, connector of splitter gevonden die niet goed is? Dan veroorzaakt dit waarschijnlijk het slechte beeld op je tv. Het is dus belangrijk dat je deze vervangt. Gebruik hiervoor alleen materiaal met het Kabel Keur-logo. Dit logo geeft aan dat de kabels, connectors en splitters zijn goedgekeurd door onafhankelijke experts en daarmee geschikt voor je Ziggo producten. 

Bekijk hier onze kabels en connectoren:


Stap 4: Meerdere tv's aansluiten

Heb je slecht beeld op een andere televisie? We helpen je graag met oplossingen voor het versterken van signaal bij langere afstanden.


Signaal versterken

Is de afstand tussen je tv en de hoofdaansluiting langer dan 10 meter en heb je slecht beeld op tv? Of heb je juist veel tv's aangesloten, waardoor je het signaal meerdere keren splitst? Dan kan het helpen om het tv-signaal te versterken. Hier lees wat je daarvoor nodig hebt en waar je op moet letten.


Wanneer gebruik je een antenneversterker?

Het signaal versterken klinkt als iets dat sowieso geen kwaad kan. Want je kunt toch nooit teveel signaal hebben? Helaas wel. Te veel tv-signaal doet namelijk net zoveel kwaad als te weinig tv-signaal. In beide gevallen wordt het tv-beeld blokkerig en haperig. Daarom is het versterken van het tv-signaal alleen in specifieke situaties een goede oplossing. Versterk het tv-signaal alleen wanneer:
De kabel of kabels tussen de hoofdaansluiting en de tv langer zijn dan 10 meter. Per meter kabel verlies je signaalsterkte. 
De kabel of kabels tussen de hoofdaansluiting en de tv het Kabel Keur-logo of Ziggo geschikt-logo hebben. Dat staat op de verpakking vermeld. Het heeft geen zin om kabels te versterken die dit keurmerk niet hebben. De kans op storing is dan juist groter.

 

Zo plaats je een versterker

1. Plaats de versterker bij de hoofdaansluiting
Versterk het signaal altijd zo dicht mogelijk bij het punt waar het tv-signaal binnen komt. Dat is de hoofdaansluiting. Zo herken je de hoofdaansluiting:
Een witte wandcontactdoos met 1 of 2 aansluitingen.
Een groene kabel die op de wandcontactdoos uitkomt. Die is alleen niet altijd zichtbaar.
De hoofdaansluiting kan in de meterkast of in de kamer zitten.

Twijfel je tussen een wandcontactdoos in de kamer en meterkast? Als er een wandcontactdoos in je meterkast zit, is dat altijd de hoofdaansluiting. 

Hoofdaansluiting gevonden? Plaats de versterker dan zo dicht mogelijk bij de wandcontactdoos. Een versterker heeft ook stroom nodig. Houd er dus rekening mee dat de afstand naar het dichtsbijzijnde stopcontact niet te groot is. Je mag natuurlijk ook een verlengsnoer gebruiken.

2. Gebruik de juiste connectors
De meeste signaalversterkers hebben andere kabelaansluitingen dan je misschien gewend bent. In plaats van plug-aansluitingen hebben ze schroefdraad-aansluitingen. Die heten f-connectoraansluitingen. Je kunt ervoor kiezen om de connectoren op je tv-kabels te vervangen voor f-connectors of een verloopstekker te gebruiken.

3. Sluit de kabels aan
Een signaalversterker heeft altijd minimaal één ingang en vier of meer uitgangen. Sluit de meegeleverde kabel aan op de wandcontactdoos van je hoofdaansluiting en op de aansluiting van de signaalversterker waar ingang bij staat. Zo wordt de signaalversterker voorzien van tv-signaal. 

Sluit hierna de kabels voor je tv's aan op de uitgangen. Let hierbij goed op welke uitgang je gebruikt. Per uitgang staat vaak aangegeven voor hoeveel meter de uitgang geschikt is.

Heb je ook een modem voor internet en/of bellen? Sluit dat dan altijd aan op de uitgang zonder versterking of de minste versterking.


4. Dop niet-gebruikte aansluiting af
Waarschijnlijk heb je niet alle uitgangen van de signaalversterker nodig. Dek de niet-gebruikte aansluitingen af met een meegeleverd afdekdopje. Zo kan er geen signaal weglekken en blijft de versterker afgeschermd.

Heb je een versterker aangesloten, maar merk je nog geen verbetering? Probeer dan eens een andere uitgang op de versterker. 


Bekijk hier onze antenne versterkers voor Ziggo:

 

Download hier gratis het ZIGGO aansluitschema voor de Technetix FRA-752 versterker!