Ziggo gecertificeerd

Online chat

Klanten geven ons 8,9/10

Het beste beeld op je (Smart) TV!

info

Je hebt het minimaal aantal bereikt

Winkelwagen (0)

Er zijn nog geen producten in uw winkelwagen geplaatst.

Foto

Storing Ziggo verhelpen?!
Heb je problemen met je Ziggo aansluiting, zoals blokjes in beeld en/of foutmeldingen? Soms ligt dit aan een storing bij Ziggo. Is dit niet het geval, dan is er bij je in huis iets niet in de haak. We helpen je stap voor stap de oorzaak te achterhalen en het probleem op te lossen.

Storing Ziggo | Stoorbronnen in huis | 4G signaal | Zo los je een storing op
 

 

Stap 1: Storing bij Ziggo controleren

Ziggo heeft wel eens te maken met een storing, waardoor er problemen ontstaan met je tv signaal. Het is handig dit eerst te checken, voordat je thuis alles gaat controleren. Via de volgende knop kom je op de site van Ziggo en zie je snel of er een storing bekend is in jouw postcodegebied:
 

Controleer op storing bij Ziggo

 

 

Stap 2: Stoorbronnen uitsluiten

IS er geen storing bij Ziggo bekend? Dan is zou het kunnen zijn dat je tv-signaal wordt verstoord door een stoorzender in huis. Meestal zijn dit apparaten die zelf ook een signaal uitzenden of ontvangen en daarmee het tv-signaal in de weg zitten.

Veel voorkomende stoorbronnen:
smartphones of tablets met 4G
slimme meters
draadloze lichtschakelaars
          (bv. KlikAanKlikUit)
babyfoons
audiospeakers
DECT-telefoons
beveiligingscamera's

​​​​Heb je een of meerdere van bovenstaande apparaten in huis? Zet ze dan eens uit en controleer of het tv-signaal beter is. Is dit het geval? Houd deze apparaten dan voortaan op een paar meter van je televisie of wandcontactdoos.

 

 

Stap 3: 4G signaal

4G, ook wel bekend als LTE, is een techniek voor snel mobiel internet. De afgelopen jaren zijn er steeds meer zendmasten geplaatst om de dekking van 4G in Nederland te vergroten. Hoe dichter je bij een 4G-zendmast woont, hoe sterker het signaal de woning binnenkomt.

Waarom stoort 4G-signaal op tv?
Elk signaal heeft een eigen frequentie. Dit geldt ook voor een tv-signaal. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben.

Met het tv-signaal en het 4G-signaal is dat anders. Deze frequenties lijken erg op elkaar en daardoor kan er storing ontstaan wanneer de twee signalen elkaar tegenkomen in huis. Dit is te herkennen aan:

 Blokken en strepen op 1 of meer kanalen
Een foutmelding op 1 of meer kanalen
Geen beeld 

Wanneer je last hebt van een of meerdere van bovenstaande problemen, kan het zijn dat je televisiesignaal verstoord wordt door een 4G-signaal. Soms is een zendmast de boosdoener, maar het kan bijvoorbeeld ook je smartphone zijn.

 

 

Stap 4: Zo los je een storing op

Storingen op je tv worden vaak veroorzaakt doordat de gebruikte materialen zoals coax kabels, stekkers en splitters verouderd zijn en niet meer voldoen aan de eisen van nu. Zo zijn ze bijvoorbeeld onvoldoende afgeschermd zijn tegen de invloeden van 4G / LTE-straling. 

Dit is eenvoudig te voorkomen door materialen te gebruiken die optimaal afgeschermd tegen instraling van buitenaf. Deze zijn te herkennen aan het Ziggo geschikt en Kabel Keur keurmerk en voldoen hiermee aan de allerhoogste eisen die gesteld zijn door Ziggo en de overige Nederlandse kabelmaatschappijen. 

 

Controleer je coax kabels
Controleer altijd eerst of de kabels die je nu gebruikt in orde zijn. Begin hiervoor bij het punt waar het signaal het pand binnenkomt: de hoofdaansluiting. Voor een goed tv beeld moeten de kabels minimaal aan de volgende punten voldoen.
De kabel is onbeschadigd en heeft geen scheurtjes of knikjes.
Er zit een connector aan het eind van de kabel 
De kabel is niet aan elkaar geknoopt of geplakt.
De kabel heeft een minimale dikte van 7 millimeter.
De kabel is niet te lang, dus niet langer dan 10 meter. Bij langere kabels is er meestal een versterker nodig.

Kom je een kabel tegen die niet aan deze punten voldoet? Noteer dit dan en ga verder met de volgende stap:

Controleer de connectors
Na de kabels zijn de connectors aan de beurt. Dit zijn de pluggen aan het einde van de kabel waarmee de kabel is aangesloten op de tv of mediabox. Een slechte connector kan het signaal door het hele gebouw verstoren.
De connector zit goed vast aan de kabel.
De connector is onbeschadigd en zit volledig rondom de kabel bevestigd.
De connector is van metaal. Vaak zit hier nog een plastic omhulsel omheen. Metalen connectoren zijn goed afgeschermd en minder gevoelig voor stoorbronnen.

NB: De vroeger veel gebruikte stekkers, die met de rechthoekige witte afdekkapjes, bieden tegenwoordig onvoldoende afscherming. Vervangen dus!

Vind je ergens een stekker die afwijkt van een van bovenstaand punten? Noteer dit dan en ga verder met de volgende stap.

Controleer de splitters
Wanneer je meerdere tv-aansluitingen in huis hebt, wordt het signaal waarschijnlijk ergens verdeeld met een tv-splitter. Ook splitters hebben invloed op het signaal. Maak je gebruik van splitters? Controleer ze dan op de volgende punten:
De splitter is volledig van metaal.
Alle aansluitingen op de splitter zijn in gebruik of niet gebruikte aansluitingen zijn afgedekt.

Heb je bijvoorbeeld een driewegsplitter maar gebruik je maar twee kabels? Dan is het beter om een andere splitter te gebruiken.
 

Stap 5: Vervangen coax kabels, connectoren en splitters

Heb je bij de vorige stappen een of meerdere coax kabels, connectors of splitters gevonden die niet aan de eisen voldoen, dan is de kans groot dat dit de oorzaak is van het slechte beeld op de tv. Het is verstandig deze te vervangen. 
 

Alle Ziggo gecertificeerde kabels, connectoren en splitters vind je hier:

 
Ga naar alle Ziggo gecertificeerde coax kabelsGa naar alle Ziggo gecertificeerde connectoren  Ga naar alle wanddozen en splitters voor Ziggo